Radio w Internecie

logoznak1

 


W najbliższych latach, rozwój technologii umożliwiających odbiór Internetu mobilnego, będzie szybko wzrastał. Na wyposażeniu pojazdów znajdą się wielofunkcyjne urządzenia, podobne dzisiejszym tabletom, które połączą funkcje obsługi wszelkich multimediów, w tym pozwolą na swobodny odbiór „sygnału” stacji radiowych, nadawanych za pośrednictwem globalnej sieci. Normą stanie się słuchanie ściśle profilowanych na konkretne zagadnienia (lub formaty muzyczne) rozgłośni, w których wąski tematycznie program, będzie skupiał przy „głośnikach”, naprawdę zainteresowanych nim słuchaczy.

Tymczasem pojęcie „radio internetowe” jest w zasadzie skrótem myślowym. Wielopokoleniowe przyzwyczajenie do słuchania stacji poprzez odbiorniki posiadające dostępność częstotliwości radia nadawanego tradycyjnie, tzw. naziemnych rozgłośni (FM, LW etc), odbiera radiu nadawanego przez sieć, swoistą równorzędność. A przecież pojęcie radio, jest tu rozumiane również, jako program radiowy, kontent programowy, czyli zawartość tego, co słuchacz znajdzie w ofercie danej stacji. W naprawdę internetowych radiach, to tymczasem raczej muzyka i z pasji przygotowywane różne audycje słowne i słowno-muzyczne.

Za tą mrówczą pracą radiowych w sieci, nie idzie niestety tymczasem dostateczne zainteresowanie reklamodawców, ani przychylność przepisów. Pierwsi – którzy utrzymują, poprzez wykupywanie czasu reklamowego u naziemnych nadawców, stacje prywatne (komercyjne) i wspomagają radiofonię publiczną, utrzymywaną przecież z wielomilionowych dotacji budżetowych – nie chcą jeszcze przyjąć do wiadomości zmiany technologicznej, jaka następuje i w konsekwencji wyprze naziemne nadawanie analogowe, by wreszcie na rzecz projektów internetowych, tu właśnie przenieść swoje aktywności reklamowe, promocyjne, czy sponsorskie. I druga kwestia – eter jest regulowany licznymi przepisami i instytucjami, gdzie nadawanie naziemne wymaga uzyskania koncesji, zgód, wniesienia szeregu opłat i ponoszenia kosztów, które w radiofonii internetowej, nie będą miały zastosowania.

Redakcja RadioPatrol.PL, utworzona została z myślą o stworzeniu na przestrzeni kilku lat, radia o charakterze nośnika informacji i publicystyki z obszaru szeroko rozumianego bezpieczeństwa na drogach oraz w dalszej części bezpieczeństwa publicznego i być może międzynarodowego.

Zachęcamy zatem do słuchania naszego testowego programu i ufania w zmianę, jaka idzie za postępem technologicznym, by już niebawem każdy słuchacz i reklamodawca, mógł docenić uniwersalność sposobu odbioru i nieograniczony zasięg RadioPatrol.PL.

Z radiowym pozdrowieniem,

Robert Błaszczyk

redaktor naczelny RadioPatrol.PL

 

——————————————————————————-

Internetowe radio robi w Polsce furorę – raport D-Link Technology Trend

W Polsce mamy już 3,2 mln osób słuchających stacji radiowych za pośrednictwem Internetu wynika z badania RadioNet D-Link Technology Trend wykonanego przez Millward Brown SMG/KRC. W dodatku 40% internetowych radiosłuchaczy to fani stacji, których próżno szukać na falach eteru.

Jak wynika z badań NetTrack, cyklicznie prowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC, radia w sieci słucha 22% polskich internautów, czyli 3,2 mln osób. Właśnie ta grupa została „wzięta pod lupę” w ostatnich badaniach z serii D-Link Technology Trend. Jak pokazały badania dwie trzecie z internetowych radiosłuchaczy korzysta z oferty „tradycyjnych” rozgłośni, nadających swoje audycje przede wszystkim na falach FM. Tu prym wiodą ogólnopolskie i ponadregionalne stacje takie jak RMF FM, do słuchania którego przyznaje się blisko co piąty (18%) słuchacz odwiedzający strony www tradycyjnych nadawców. Dalej plasuje się Eska, której słucha 17% internetowych słuchaczy, radio Zet (13%), Polskie Radio (7%), RMF Maxx (5%) oraz Trójka (5%). Antyradio, Radio Planet i Radio Złote Przeboje muszą się zadowolić internetową słuchalnością w okolicach 3%.

Dla tych rozgłośni Internet jest kolejnym sposobem docierania do słuchaczy. Na poważną konkurencję dla tradycyjnych stacji radiowych wyrastają jednak rozgłośnie, dla których Internet jest jedyną formą nadawania audycji. 40% internetowych radiosłuchaczy wskazuje, że rozgłośnia której słucha dostępna jest tylko w sieci. Internauci wybór ten motywują przede wszystkim mniejszą liczbą reklam emitowanych w stacjach internetowych (54% wskazań), cenią większą liczbę utworów muzycznych (52% wskazań) oraz lepszą jakościowo playlistę (50% wskazań). Istotna jest także możliwość słuchania muzyki dostosowanej do własnego gustu i aktualnego nastroju (50% wskazań). Dużej części internetowych słuchaczy odpowiada też całkowity brak słowa mówionego (29% wskazań). Powody sięgania do oferty internetowych nadawców bywają też bardzo praktyczne – łatwa dostępność Internetu (30% wskazań) oraz brak tradycyjnego odbiornika radiowego (29% wskazań).

– Radio doskonale wykorzystuje możliwości Internetu. Dla rozgłośni tradycyjnych sieć internetowa jest przede wszystkim kolejnym kanałem dotarcia do słuchaczy. Ale Internet jest szansą dla twórców stacji niszowych, dla których brakuje miejsca w uzależnionym od koncesji eterze – podkreśla Mariusz Piaseczny z D-Link Polska. Jego zdaniem w dodatku dzięki globalnej sieci takie rozgłośnie gromadzą słuchaczy na całym świecie. Bowiem rozwój mobilnych usług dostępowych sprawia, że internetowych stacji możemy słuchać nie tylko w domu lub biurze, ale też na ulicy, w tramwaju, samochodzie – czyli wszędzie tam, gdzie dotąd towarzyszyło nam radio tradycyjne. – O ogromnej roli Internetu w rozwoju radiofonii niech świadczy choćby ostatnia decyzja Polskiego Radia o uruchomieniu 85 internetowych kanałów radiowych. Jesteśmy coraz bliżsi dnia, w którym o sukcesie radiowego nadawcy nie będzie decydować przyznana przez państwo koncesja, a raczej pomysłowość i umiejętność wykorzystania Internetu do prowadzenia działalności medialnej – dodaje Piaseczny.

Słuchacze stacji radiowych online dowiadują się o istnieniu konkretnych stacji i kanałów zwykle wyszukując je w Internecie (59%). Rzadziej informację podrzucają im znajomi lub uczestnicy for dyskusyjnych (30%). Co czwarty słuchacz radia online przyznaje, że dowiedział się o słuchanej stacji za sprawą wyemitowanej reklamy (24%).

Słuchając stacji radiowych w sieci użytkownicy korzystają najczęściej ze stron internetowych konkretnych nadawców (52%). Sięgają także do serwisów, w których dostępnych jest wiele kanałów radiowych (36%) lub korzystają z odtwarzacza mediów (32%). Popularność stacji internetowych rośnie również dzięki wdrażaniu odtwarzaczy do programów, które użytkownicy mają uruchomione na stałe, np. komunikatorów internetowych (22% wskazań).

Wśród serwisów oferujących możliwość słuchania radia najpopularniejsze są Miasto Muzyki (14%), Polska Stacja (12%) oraz Open FM GaduRadio (10%). Najpopularniejsze odtwarzacze multimediów wykorzystywane do słuchania rozgłośni radiowych to Winamp (43%), Windows Media Player (11%), OpenFM Player (7%) oraz Screamer Radio (6%).

Kuba Antoszewski z Millward Brown SMG/KRC podkreśla, że analizując sposób słuchania radia przez Internet, warto zadać sobie pytanie pytanie, jak się ono ma do słuchania radia poza Internetem. Czy radio w Internecie czymś zasadniczo różni się pod względem zwyczajów od radia w eterze? – Ciekawe wnioski płyną z porównania wyników badań na temat słuchania radia w Internecie D-Link Technology Trends i RadioTrack, obu realizowanych przez Millward Brown SMG/KRC. Okazuje się, że jeśli wziąć pod uwagę zbliżony profil słuchaczy, a więc osoby do 35 roku życia, wykształcone, to sposoby słuchania radia w Internecie i realu zasadniczo się od siebie nie różnią. A więc jest to medium w obu przypadkach słuchane częściej w ciągu tygodnia niż w weekendy, raczej w godzinach wieczornych i częściej w domu, niż poza domem. Okazuje się również, że w obu przypadkach częściej jest to medium słuchane w grupie niż indywidualnie – tłumaczy Kuba Antoszewski
Jego zdaniem można więc zaryzykować tezę, że radio, jako forma przekazu nie jest zasadniczo inaczej odbierane ze względu na przyjęte medium (Internet lub „eter”). O stylu słuchania radia zarówno w Internecie, jak i poza nim decyduje bardziej profil demograficzny i charakter samych słuchaczy.
– Potwierdza to zresztą inna obserwacja. Wszyscy słuchacze radia „eterowego” słuchają go częściej w pasmach dziennych (praca, samochód), wieczory poświęcają innym aktywnościom. Młodsi z reguły słuchacze radia internetowego znacznie częściej wybierają właśnie pasma wieczorne. Widać zatem, że o ile słuchaczom w realu radio towarzyszy głównie w obowiązkach, o tyle słuchaczom internetowym radio towarzyszy w czasie wolnym, możliwe, że bardziej, niż pozostali poszukują w nim rozrywki i relaksu – mówi Antoszewski.

Źródło: D-Link za polskaszerokopasmowa.ok

 

 

CLOSE
CLOSE